Navigace na webech

Základem každých stránek je samozřejmě jejich obsah. Co je však platný sebelepší obsah, když se v něm návštěvník obtížně orientuje, nebo se k němu dokonce vůbec nedostane. To, co obsah zpřístupňuje, je kvalitní navigace. 

  • Odkazy vždy barevně zdůrazňujte! Nemáte-li nějaký zásadní důvod měnit implicitní nastavení barev odkazů prohlížeče, neměňte je. Pro všechny odkazy na svém webu používejte jednotnou barvu.
  • Odkazy jsou tradičně podtrženy. Zkute to neměnit, ale hlavně v žádném případě nepodtrhávejte text, který není odkazem! (to je vtip s tím podtržením 🙂
  • Zřetelně označte (graficky, nebo textem) externí odkazy vedoucí pryč z vašich stránek. Méně zkušení uživatelé by jinak vůbec nemuseli postřehnout, že už jsou někde jinde.
  • Vždy poskytněte uživateli informaci, ve které části vašich stránek se právě nachází a jak se dostane zpět na místa, kudy už prošel. K tomu vám pomůže tzv. drobečková navigace.
  • Na každé stránce musí být odkaz na úvodní stránku a u složitě hierarchicky strukturovaného webu i na úvodní stránku sekce (tzv. o patro výš). Je zvykem, že na úvodní stránku webu vede také odkaz schovaný pod logem (názvem) webu.
  • Chcete-li návštěvníkům usnadnit procházení stránek v určitém pořadí, uvádějte kromě menu (indexu, obsahu) stránek i odkazy na následující, předcházející a první stránku. Pokud možno též vždy uveďte, o čem ona následující/předcházející stránka je.
  • Na dlouhých stránkách vložte základní navigační menu jak na začátek, tak konec stránky. Na konec dlouhé stránky případně též můžete vložit skok na její začátek.
  • Hodně dlouhé stránky začínejte obsahem skládajícím se z odkazů na jednotlivé hlavní podnadpisy. Za textem každého podnadpisu (včetně konce stránky) pak uveďte odkaz zpět na tento obsah (začátek stránky).
  • Pokud možno nepoužívejte jen obrázkové odkazy. Pokud už je musíte mít, nezapomeňte na atributy ALT obrázků a vždy přidejte i čistě textovou navigaci (např. do zápatí stránky).
  • Neotevírejte odkazy v novém okně, pokud není naprosto nezbytné, aby uživatel viděl obě stránky současně. Je to nepříjemné i pro zkušené uživatele a ty nezkušené to většinou zcela poplete.
  • Volte text odkazu vystihující obsah cílové stránky, nejlépe přímo shodný s jejím hlavním nadpisem (titulkem). Nepoužívejte pro odkazy slova _zde_, _klikni_, _stránka_, apod.
  • Text odkazu má být krátký. Odkazy na několik řádků (a ještě třeba i s obrázkem) působí spíš jako chyba.
  • Nesnažte se provázat vše se vším. Budete-li mít odkaz v každé druhé větě souvislého textu, uživatel na všechny stejně klikat nebude. A pokud ano, zcela se na vašem webu ztratí. V takovém případě je lepší uvést seznam všech relevantních odkazů dole pod textem 
  • Pokud umístíte na své stránky reklamu, ať už bannerovou, nebo textovou, vždy uživatele upozorněte, že se jedná o reklamu.
KONTEXTOVÁ NAVIGACE

Stává se pomalu nepsaným pravidlem, že se veškerá navigace určitého webu soustřeďuje do menu na levém či horním okraji každé stránky (já si oblíbil také sloupec na pravé straně). Ano a ono je i velmi praktické, neboť uživatelé jsou na umístění navigačních prvků v těchto částech již zvyklí a snadno se tak orientují. Ne vždy je však tento způsob postačující.

U některých rozsáhlých webů, zpravodajských portálů je menu příliš rozsáhlé a bohatě větvené. Pak návštěvníkům velmi ulehčí navigaci právě kontextové menu (navigace). O co se jedná a jak na to?

Samotná podstata je velmi jednoduchá. Stačí skrze hlavní menu na vstupní stránce zavést návštěvníka do oblasti, kde hledá informace. A na každé takové stránce, ať už návštěvník našel nebo nenašel požadované informace, by neměly chybět nějaké možnosti a volby, jako například:

Chcete pokračovat na A?
Nebo hledáte B?
Pokud jste to a to, zvolte C.

A je-li třeba, můžete ji doplnit i podobnou otázkou:

Nejste si jisti, zda chcete A, nebo B?

A kliknutím na tento odkazem se otevře nové okénko s jasným vysvětlením, čím se vlastně A a B liší.

Toto kontextové menu je nejen výborná věc pro návštěvníky, která ulehčí a zrychlí pohyb webem, ale je to i jeden ze způsobů SEO metody on-page. Ony kontextové odkazy nejen že by měly obsahovat klíčová slova, ale pomůžou i pro vzájemné linkování stránky v rámci jednoho webu. Podobně je například řešená nápověda pro Facebook, kde se často setkáte s touto kontextovou navigací. Společně s drobečkovou navigací a klasickým navigačním menu mají za cíl jediné: zrychlit navigaci návštěvníka na webu.

Navigace na webech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek