Psát pro Web není totéž jako psát pro tištěné publikace. Lidé čtou na Webu jinak. Čtou těkavě, rychle přeskakují z jedné pasáže na druhou. Jsou mnohem činorodější. Přišli na web, aby něco zařídili. Slova by je měla vést k činům.
Zde je deset pravidel psaní účinného webového obsahu a níže si je rozebereme trošku podrobněji:
- Poznejte svého čtenáře
- Zaujměte přístup vydavatele
- Pište krátce a jednoduše
- Tvořte aktivní obsah
- Uveďte obsah do souvislostí
- Pište o tom, co lidé hledají
- Pište skvělé nadpisy
- Pište skvělá shrnutí, věty a odstavce
- Pište skvělá metadata
- Redigujte, redigujte, redigujte
Účinné psaní začíná poznáním čtenáře. Pište pro svého čtenáře, ne pro své ego. Vaším čtenářem není kdokoli. Nejúčinnější psaní je přesně zacíleno na konkrétní potřeby jasně definovaného typu čtenáře. Je vaší čtenářkou Američanka ze střední třídy se dvěma dětmi žijící na předměstí?
Myslete, jak myslí vaše čtenářka. Seznamte se s ní. Jednou za měsíc si s ní popovídejte. Čtěte to, co čte ona. Oslovuje ji nějaký styl nebo tón? Použijte ho. Pověste si obrázek svých čtenářů na zeď. Neměli byste mít víc než tři až pět typů čtenářů.
Publikování znamená dostat správný obsah ke správnému člověku ve správnou dobu za správnou cenu. Spočívá v získání a udržení pozornosti obsahem. Spočívá v povzbuzení k akci. Publikování je prodej obsahem.
Když jste okolo roku 1995 přišli na většinu webů leteckých společností, našli jste na úvodní stránce veliký obrázek letadla. Nyní naleznete rezervační systém a mimořádné nabídky. Atraktivní obsah. Ze všeho nejdřív musí vydavatel správně rozpoznat svůj nejatraktivnější obsah. Jaký obsah z toho, co máte k dispozici, skutečně povzbudí k akci? Takový dejte na úvodní stránku.
Při publikování je méně skoro vždy více. Pamatujte si, že těkavého čtenáře lze popsat jediným slovem: netrpělivý. Zde je několik doporučení ohledně délky obsahu:
Nadpisy: 8 slov a méně.
Věty: 15-20 slov.
Odstavce: 40-70 slov.
Dokumenty: 500 slov a méně.
Vyhoďte všechna ozdobná slova. Vyhoďte své ego. Psát účinně neznamená předvádět se. Jde o komunikaci. Jde o povzbuzení k činům. Pište jednoduše. Jděte k věci. Pak přestaňte.
Nejmocnější slovo v angličtině je „YOU“ (VY). Pište z úhlu čtenáře. Čtenář přišel na váš web něco udělat. Obsah musí být psán akčním stylem. Každá věta by měla přivádět blíž k objednávce, registraci, k řešení.
Podstatou Webu jsou odkazy a spojení. Webový obsah je klasifikovaný a provázaný obsah. Nikdy neopusťte svého čtenáře ve slepé uličce svého webu.
Pište tak, aby vás lidé našli, až hledat budou. Používejte tedy stejná slova, jaká používají cíloví čtenáři. Než začnete psát, posaďte se a naplánujte si klíčová slova, která v textu
použijete. Existují weby, které vám v tom mohou pomoci.. zkuste vyhledávat a nebo navštívit web Wordtracker.
Nadpisy jsou nejdůležitější částí obsahu, který budete psát. Je tomu tak proto, že:
- Lidé čtou těkavě a první část obsahu, kterou přečtou, je obvykle nadpis. Není-li zajímavý, jdou pryč.
- Nadpis se často používá jako název (title) v metadatech. To, co vyhledavače používají ve výsledcích hledání.
- Nadpis může být umístěn na úvodní stránku jako odkaz na obsah.
Při psaní nadpisů:
- Nepřekračujte osm slov.
- Určitě uveďte nejdůležitější klíčová slova.
- Škrtněte co nejvíc přídavných jmen, předložek a spojek.
- Buďte jasní a přesní. Nepokoušejte se o shakespearovské narážky. Nepokoušejte se být chytří.
Shrnutí je: kdo, co, kde, kdy, jak. Jde o to , vtěsnat fakta do 50 či méně slov. Cílem shrnutí je přimět lidi, aby chtěli číst dál. Musí být úderné a věcné.
Věty by měly mít mezi 15 až 20 slovy. Odstavce by měly mít mezi 40 až 70 slovy. Nezapomeňte, že lidé čtou těkavě. Není-li první věta odstavce zajímavá, přeskočí dál. Vždy proto uveďte odstavec věcnou větou.
Klasifikace (zatřídění) jsou metadata. Zaměřte se na to, jaké klasifikační termíny na webu používáte. Zaměřte se na to, jak je obsah klasifikován. Je na vás zajistit, aby obsah byl správně klasifikován. Špatně klasifikovaný webový obsah jako by ani nebyl napsán.
Nadpisy a shrnutí jsou metadata. Datum vydání a informace o autorovi jsou metadata. Kdyby byla jen jediná metainformace, kterou musí každá webová stránka mít, byl by to název (title). Každá webová stránka by měla mít jedinečný název, který přesně popisuje její obsah.
- Nespěchejte. Dobrá korektura zabere cokoli od 30 do 50 procent času potřebného k napsání původního textu.
- Snažte se provést korekturu třikrát.
- Nejprve upravujte styl a tón. Klaďte si takovéto otázky: Je to jasné? Je to nutné? Nelze to říci stručněji? Nelze to říci jednodušeji?
- Kontrolu gramatiky a pravopisu nechejte na konec. Pro pečlivou korekturu si text vytiskněte. Vezměte pravítko. Přiložte pravítko na konec textu a čtěte pozpátku.